onsdag 8 juni 2016

Marcus Jardler - unik förare - unik bil

Marcus med co-driver Kent-Ola Björklund

Marcus Jardler visade upp sig för den större publiken i Violenrallyt i helgen. Vän av ordning kan undra varför VOC Meknomen Rally skriver separat om en C-förare ifrån Torsby. C-förare finns det ju många av och de flesta torde få utöva sin hobby och ev. tempobyggande i lugn och ro utan att VOC-bloggen jagar dem. Skaparen vet också att det finns många rallyförare från Torsby så vadan detta?

Marcus Jardler är något så ovanligt som en rullstolsburen rallyförare. Om inte världsunikt så tror vi att detta i alla fall är unikt i Sverige om inte t.o.m. Skandinavien.

Marcus har lagt en del tid på att få till en bil som ska kunna framföras av honom i rallyskogen och det har skett med överinseende av klassledningen som har fått formulera några dispenser för att bilen ska få tävlas med.

-Bilen är ju i stort helt i enlighet med reglementet men jag har, med hjälp av Gnistan i Torsby, fått göra några modifieringar för att kunna gasa och bromsa. Jag har en handgas med bromsfunktion som är helt mekanisk och kopplad till pedalerna. Eftersom jag inte kan ha båda händerna på ratten, som man skulle vilja ibland, så har jag fått dispens att använda en kortare styrväxel och rattknopp.

-Växellådan är förstås ingen M47 utan en automatlåda. Utväxlingarna är helt standard men vi har justerat växelingreppen så de ska bli hårdare och snabbare. Jag har haft fantastisk hjälp Leif Ring med lådan och tillsammans anpassar vi den lite varje gång jag tävlat för att den ska passa min körning så bra som möjligt. Det är inte helt lätt att köra med automatlåda och det tar tid att komma in i det men tempot ska komma med tiden.

Marcus "helgkontor"


VOC Meknomen Rally är naturligtvis glada att vara arenan för Marcus tävlande men självklart är den riktigt glada nyheten att även Marcus kan få tävla i skogen i Sveriges största och hårdaste rallyklass. Frågan är bara om det dagliga framförandet av fyrhjuligt kommer göra honom överlägsen? Framtiden får utvisa.